Ο Πιθεών
- Πληροφοριακά Στοιχεία
- Δημοσιεύθηκε : Δευτέρα, 14 Απρίλιος 2014 09:05
- Γράφτηκε από Έφη Πουλάκη-Παντερμαλή
Ο ΠΙΘΕΩΝ ΚΑΙ Η ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΑ ΤΟΥ |
Συνηθισμένο αρχαιολογικό εύρημα ανασκαφών είναι οι πιθεώνες που εντάσσονται ως βοηθητικοί χώροι και ειδικά δωμάτια σε κτίρια άλλων χρήσεων, συνήθως τα σπίτια. Όπως όμως προκύπτει και από την ανασκαφή στο Κομπολόι, οι πιθεώνες μπορούσαν να είναι υπαίθριοι ή ημιυπαίθριοι, αλλά και στεγασμένοι σε ανεξάρτητο κτίριο ειδικότερου χαρακτήρα. |
Ο πιθεών του Κομπολογιού, από Β |
Ο πιθεών του Κομπολογιού, από Α. |
Σε βόρειες περιοχές της Ευρώπης είχε από νωρίς καθιερωθεί για την οινοποίηση του γλεύκους η πρακτική που ισχύει και σήμερα, η χρήση δηλαδή των ξύλινων βαρελιών: «Στην περιοχή των Άλπειων τοποθετούν το κρασί σε ξύλινα αγγεία στεγασμένα, και τους κρύους χειμώνες ανάβουν φωτιά για να το προστατέψουν από τις παγωνιές. Σπάνια έχει αναφερθεί αλλά πάντως έχει συμβεί ο πάγος να σπάσει τα αγγεία και να μείνουν οι παγοκολόνες από το κρασί να στέκονται όρθιες. Πρόκειται σχεδόν για θαύμα γιατί δεν είναι στη φύση του κρασιού να παγώνει». Πλίνιος, Φυσική Ιστορία 14, 27 1 Στις περιοχές όμως με ήπιο κλίμα όπως της Ελλάδος, το γλεύκος μετατρεπόταν σε κρασί μέσα σε οινηρούς πήλινους πίθους, συχνά εντυπωσιακών διαστάσεων, όπως τους γνωρίζουμε από τον πιθοκοίτη Διογένη του 4ου αιώνα π.Χ., και όχι μόνο (πχ. παραστάσεις Ηρακλή-Ευρυσθέα κα.). |
Τρισδιάστατη (Α εναλλακτική ) αναπαράσταση του οικοδομικού συγκροτήματος στο Κομπολόι από από ΝΔ. |
Τρισδιάστατη (Β εναλλακτική ) αναπαράσταση του οικοδομικού συγκροτήματος στο Κομπολόι από ΝΔ. |
Ο πιθεώνας του Κομπολογιού ήταν κτίσμα ανεξάρτητο και πρωϊμότερο της οικίας3, τετράγωνος4, με ιδιότυπη κάτοψη. Πυρήνας του ήταν η κεντρική αυλή5, άγνωστης χρήσης (λειάστρα?), εξαιρετικά επιμελημένη και πεντακάθαρη, με επάλληλες πυκνές στρώσεις μικρών και μεγάλων λίθων αλλά και με βαθύ χαλικωτό υπόστρωμα. Οι γύρω χώροι ορίζονταν από τοίχους με μεγάλους πεσσούς ισχυρότατα θεμελιωμένους. Σε μία πρώτη του φάση, φαίνεται ότι ήταν στεγασμένος αλλά ημιυπαίθριος, αφού οι τοίχοι ανάμεσα στους πεσσούς ήταν δευτερογενή κτίσματα, πιθανόν σύγχρονα με την αγροικία. Στο νότιο τμήμα του υπήρχε μικρός υπόσκαφος χώρος, με πλίνθινα τοιχώματα και επιμελημένο λιθόστρωτο υπόστρωμα, που καλυπτόταν από παχύ υπόλευκο ασβεστοκονίαμα με βότσαλο. Στην επιφάνεια υπήρχαν αραιοί, αποστρογγυλεμένοι μικροί λίθοι και πυκνό βότσαλο. Εκεί βρέθηκαν δύο μικρότεροι πίθοι που δεν ήταν θαμμένοι αλλά μάλλον στηρίζονταν σε ξύλινες βάσεις. |
Ο πιθεών του Κομπολογιού. |
Αθαφτους απαιτούσε η παράδοση τους πίθους των ισχυρών οίνων, τους παρομοίαζε μάλιστα με τη φλόγα και το ανθρώπινο σώμα: η πρώτη ενισχύεται αν είναι ισχυρή και εκτίθεται στον αέρα, σβήνει αν είναι αδύνατη. Γυμναστική και ήλιος δυναμώνουν το γυμνασμένο σώμα, αλλά αρρωσταίνουν το αδύναμο6. |
Οι Πίθοι Οι περισσότεροι πίθοι του Κομπολογιού φαίνεται ότι μπορούσαν να περιέχουν περίπου 2 τόνους κρασί. Ο όγκος μπορούσε και τότε να υπολογιστεί με ιδιαίτερα πολύπλοκες μετρήσεις, αν κρίνουμε από εκείνες που σώθηκαν χάρη στον Ήρωνα7. Συνολικά βρέθηκαν 32 πίθοι in situ, 18 λάκκοι πίθων και μεγάλος αριθμός θραυσμάτων. Πολλοί είχαν μνημειακές διαστάσεις και αρκετοί έφεραν χείλη με γράμματα που θα είχαν σχέση με το περιεχόμενο, αλλά δεν αποκρυπτογραφήθηκαν. Σχεδόν σε όλα υπήρχαν τα γράμματα ΚΟ. Έφεραν πήλινα πώματα συχνά με επιχρίσματα. Σε ένα υπήρχε λαβή και οπή στο κέντρο, προφανώς για οινόπτες -οινογεύστες.
Σχήμα, μέγεθος και ποιότητα του πίθου θεωρούνταν σημαντικά για την οινοποία, ήδη από την πρώτη επιλογή του πηλού, πίστευαν μάλιστα ότι οι μικρότεροι πίθοι συνέβαλαν στην καλιοινία8. Εξαιτίας των δυσκολιών στην κατασκευή των μνημειακών αυτών αγγείων, και όπως προκύπτει από την παράδοση και τις ανασκαφές, πολλοί παραγωγοί δεν αντικαθιστούσαν τους ραγισμένους πίθους, γεγονός που ήταν επιζήμιο για το κρασί9. Συνταγή πάντως για την κατασκευή ενός ειδικού αλοιφώματος με το οποίο καλύπτονταν μολύβδινοι σύνδεσμοι και σπασίματα περιγράφεται από τον Κάτωνα10. |
Οινηρός πίθος από τον πιθεώνα του Κομπολογιού, συγκολημένος |
Τρισδιάστατη (Β εναλλακτική ) αναπαράσταση του πιθεώνα στο Κομπολόι από Ν. |
Οινηρός πίθος από τον πιθεώνα του Κομπολογιού, στην ανασκαφή. |
|
Οινηρός πίθος από τον πιθεώνα του Κομπολογιού, στην ανασκαφή. |
|
Κομπολόι, τμήμα χείλους από οινηρό πίθο του πιθεώνα. |
Προκειμένου να κλείσουν οι πόρροι, τα οινηρά αγγεία αλείφονταν με πίσσα11. Στην Ασία δημοφιλέστερη ήταν της Ιδας, στην Ελλάδα της Πιερίας12. Η πίτυς ήταν ιερά του Διόνυσου, οι πιτυώδεις τόποι έκαναν την άμπελο ηδύοινο και ρητίνη πίτυος χρησιμοποιείτο, εκτός από την επάλειψη των οινηρών δοχείων, και ως άρτυμα13. Αμέσως μετά την γλευκοποίηση, το γλεύκος μεταγγιζόταν στους μεγαλύτερους πίθους (πιθάκνη, πίθος μέγας, πισάκνα, φιδάκνη), στη συνέχεια θα μεταγγιζόταν14 σε μικρότερους, όπου ολοκληρωνόταν η ζύμωση. Τα καπάκια των πίθων θα ανοίγονταν κατά διαστήματα για αερισμό, απάφριση, έλεγχο και δοκιμασία από τους οινόπτες. Για προστασία από την ατμόσφαιρα και τις τυχόν βλαπτικές μετακινήσεις15, οι οινηροί πίθοι θάβονταν στο έδαφος. Φρόντιζαν να μην ακουμπούν μεταξύ τους, ώστε αν χαλούσε ο ένας να μην κολλήσει ο επόμενος16. Αναφέρεται ότι το κρασί κοντά στο χείλος του πίθου ήταν ασθενέστερο το ίδιο και εκείνο κοντά στο κατακάθι. Το καλύτερο βρισκόταν στο μέσον17. |
Τρισδιάστατη (Β εναλλακτική ) αναπαράσταση του πιθεώνα στο Κομπολόι από Β. |
|
Κομπολόι, πώμα οινηρού πίθου με οπή για τους οινόπτες. |
Κομπολόι, αναπαράσταση του αρχαίου πώματος. |
Άλλα Ευρήματα
Στο υπόλοιπο συγκρότημα, βρέθηκε μεγάλος αριθμός από κοινά και ιδιόμορφα σκεύη, με χαρακτηριστικότερο έναν μεγάλο ηθμό που θυμίζει ληνοβατικό κάδο, ίσως για να στραγγίζει το πολύτιμο πρότροπο, ή για να φουσκώσουν ξερές ρόγες στο μούστο, μια αρχαία πρακτική για την παραγωγή γλυκού κρασιού. Μεγάλη ήταν η έκπληξη όταν η ανασκαφέας Ελένη Κλινάκη έφερε τη φωτογραφία από ένα εθνογραφικό παράλληλο της Κρήτης, όπου το χρησιμοποιούν για σταφίδες. Ενδιαφέρον έχουν οι πολλές και ιδιόμορφες λεκάνες-τριπτήρες που βρέθηκαν κυρίως στις στοές, ίσως για τη διαλογή των καλύτερων σταφυλιών και το πάτημα με το χέρι18 πιθανόν για την παραγωγή ειδικού, ή και λευκού κρασιού κ.α. Στα νεώτερα χρόνια σε ανάλογες λεκάνες και από επιλεγμένες ρόγες παράγεται το ανάμα, ο καλύτερος δηλαδή μούστος που προορίζεται για την εκκλησία και τη θεία κοινωνία19. Βρέθηκαν πολλοί αμφορείς, υδρίες, αρυτήρες, χυτροειδή, ιγδία και μικρότεροι ηθμοί. Η επιτραπέζια κεραμική του συγκροτήματος είναι μελαμβαφής, κυρίως σκύφοι, σκυφίδια, κάνθαροι, πινάκια, όλπες, ασκοί, κ.α. Κυριότερα πήλινα μικροευρήματα είναι τα λυχνάρια, υφαντικά βάρη ποικίλων μεγεθών, μερικά με επιγραφές και σφραγίσματα, και οι αδιάγνωστης χρήσης πήλινοι σωλήνες. Αρκετά ήταν τα μολύβδινα βάρη και εργαλεία, το ένα ενεπίγραφο, πολλά τα νομίσματα, σφήνες, φυτευτήρια, αγκίστρια, κρίκοι και άλλα εργαλεία και εξαρτήματα, από τα οποία χαρακτηριστικότερα και διαχρονικότερα είναι τα μαχαίρια και το δικέλι του υπογείου. |
Τρισδιάστατη (Α εναλλακτική ) αναπαράσταση του |
Τρισδιάστατη (Β εναλλακτική) αναπαράσταση του οικοδομικού συγκροτήματος στο Κομπολόι από από ΒΔ. |