Δημοτικό Σχολείο Πλαταμώνα - Β Τάξη

Δημοτικό Σχολείο Πλαταμώνα  

ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΤΑΝΤΑΛΙΔΗΣ  
Ενα τραίνο με αρχαία
Χόρτα, γραμμή.  Αρχαίο πιάτο, αρχαίο βάζο,
αρχαίο ποτήρι.  Ουρανός, ήλιος.
 

Β Τάξη

24/5/2000

15 μαθητές του πρώτου τμήματος

     Διάρκεια προγράμματος 9:00-11:40π.μ.

 

  • Η αφήγηση γινόταν με περισσότερες λεπτομέρειες. Τα παιδιά παρατηρούσαν τις εικόνες και καλούνταν να τις περιγράψουν× κάθε περιγραφή ήταν νέα ώθηση στην αφήγηση. Ήταν προσεκτικά και είχαν ελάχιστες απορίες σχετικά με την «αρχαία οικογένεια». Θυμούνταν την αρχαία ονομασία του τόπου (Φίλα) και την επαναλάμβαναν.

 

  • Κατά την ξενάγηση άκουγαν με προσοχή για τον αποθηκευτικό χώρο. Περπατούσαν με σχετική ευταξία.

 

  • Πρόσεχαν και κατανοούσαν τη λειτουργικότητα των αντικειμένων. Επηρεάστηκαν και ζωγράφισαν πολλά απο αυτά. Έγινε αναφορά στη διαδικασία συντήρησης των αντικειμένων και είδαν σχετικό φωτογραφικό υλικό.

 

  • Στη ζωγραφική ήταν αρκετά επικεντρωμένα στο θέμα τους. Φάνηκε  ότι μνημόνευσαν πολλά σχήματα αγγείων: αμφορείς, πιθάρια, νόμισμα, ζάρι, δρεπανάκι, αγνύθα.  Συχνά τα αγγεία τοποθετούνταν πάνω σε γραμμή-«ράφι».

 

  • Πριν  από τη γενικότερη συζήτηση κάθε παιδί «διάβαζε» την εικόνα που είχε φτιάξει και έκανε μόνο του σχόλια. Από τη συζήτηση ήταν εμφανές ότι κατανόησαν το μέγεθος του σπιτιού και τη μοναδικότητά του ως προς αυτό. Με αφορμή την ερώτηση « ποιο αντικείμενο σας θυμίζει τι ;» ανέφεραν τα εξής: τον αμφορέα ως στάμνα , τα πινάκια ως πιάτα , τους σκύφους ως ποτήρια. Κατόπιν τονίστηκε η ομοιότητα των βασικών αναγκών για όλους τους ανθρώπους ανά τους αιώνες, ώστε να μειωθεί η απόσταση από τον αρχαίο άνθρωπο. Έγιναν, επίσης, συνδυασμοί όπως: λυχνάρι-Αλλαντίν, πιθάρι-Διογένης.

 

 

Παράθεση ερωτήσεων πρώτου τμήματος Β’ τάξης.

1. Τι έβαζαν μέσα στα πιθάρια;

2. Γιατί είχαν τον πύργο;

3. Τι έριχναν μέσα στο λάκκο;

4. Που τα βρήκαν αυτά τα κεραμίδια;

5. Τι έβαζαν μέσα  στο αγγείο με τις τρύπες (ηθμό);

6. Γιατί το νόμισμα είναι πράσινο;

7. Τι έβαζαν μέσα στα μικρά αγγεία;

8. Που θα πάνε όλα αυτά τα αγγεία;

9. Γιατί σκάβουν αργά και έχουν και σκουπάκια;

 

Β Τάξη

25/5/2000

14 μαθητές του δεύτερου τμήματος

   Διάρκεια προγράμματος 8:40-11:20πμ.

 

  • Κατά την αφήγηση του παραμυθιού τα παιδιά παρουσίασαν εξ΄ αρχής ενδιαφέρον  και ζητούσαν να επεξηγούν τα ίδια τις εικόνες.

 

  • Στην ξενάγηση κατανόησαν αμέσως τη χρήση της αποθήκης και του πύργου, τα  οποία θαύμασαν ιδιαίτερα.

 

  • Στον χώρο των βιτρινών  εντυπωσιάστηκαν από τις αγνύθες και τον τρόπο με τον οποίο εκτίθενται καθώς και τα λυχνάρια. Όντας δίπλα στον εργασιακό χώρο των συντηρητών ρωτούσαν για τη δουλειά τους και τους δίνονταν πληροφορίες τόσο προφορικά όσο και μέσω φωτογραφιών (ζήτησαν επεξηγήσεις για τη συντήρηση νομισμάτων).

 

  • Στο στάδιο της ζωγραφικής τα παιδιά θεώρησαν το θέμα δεσμευτικό και    αποφάσισαν να ακολουθήσουν πιο ελεύθερα το δρόμο της απόδοσης    αγγείων.   Έτσι είδαμε αμφορείς και πιθάρια διακοσμημένα , νομίσματα, ακόμη και αγγείο  με σπόρους.

 

  • Τελικά, με πολύ άνεση και ευχαρίστηση τα παιδιά έδειξαν το καθένα τη ζωγραφιά του και έλαβαν θετικά τα μηνύματα για τη σπουδαιότητα των ευρημάτων για τον τόπο τους.

 

Παράθεση ερωτήσεων δεύτερου τμήματος Β΄ τάξης

 

1.          Γιατί χρησιμοποιούσαν το μεγάλο λάκκο και γιατί τον είχαν κοντά στο σπίτι τους ;

2.          Γιατί είχαν την εστία στο κέντρο του δωματίου τους;

3.          Γιατί τα λυχνάρια ήταν τόσο μικρά;

4.          Γιατί τα πιθάρια τα έφτιαχναν τόσο μεγάλα;

5.          Γιατί τα νομίσματά τους ήταν τόσο μεγάλα;

6.          Τι ήταν οι πεσσοί;

7.          Τι ήταν οι αγνύθες;

8.          Τί λέγονται μυροδοχεία;

Γεωργία Γκαβανούδη

 

ΠΑΝΤΕΛΗΣ
Σιδηροδρομικές γραμμές, ο πιθεώνας.
 

ΕΛΕΝΗ ΚΕΒΡΕΚΙΔΟΥ

Οι αρχαιολόγοι  μας έδειξαν πολλά αρχαία πράγματα όπως τις αγνίθες που έβαζαν στο αργαλειό  οι γυναίκες  παλιά,  τα πιάτα που τρώγανε και τα  ποτήρια που έπιναν νερό,  κρασί κ.α.  Μας έδειξαν πολύ μεγάλα πιθάρια που τα χρησιμοποιούσαν οι αρχαίοι Έλληνες βάζοντας μέσα κρασί, λάδι, ελιές, σιτάρι και διάφορους σπόρους.

 

Έίδαμε τους τοίχους απ' τα σπίτια που μένανε  και τα κεραμίδια που πέσανε από τις στέγες των σπιτιών.  Επίσης μας έδειξαν και διάφορα νομίσματα που χρησιμοποιούσαν εκείνη την εποχή. Μας έδειξαν και παλιά  εργαλεία που βρέθηκαν στην ανασκαφή.  Ακόμα μας έδειξαν και διάφορα πήλινα αγγεία  και διάφορους αμφορείς.

 

Έτσι πήραμε μια ωραία εικόνα για το πώς ζούσαν οι αρχαίοι μας πρόγονοι.

 

ΕΛΕΝΗ ΚΕΒΡΕΚΙΔΟΥ

 

ΚΟΥΤΑΛΙΑΣ ΒΑΣΙΛΗΣ
ΑΓΑΘΗ ΖΗΣΑΪ 
Τραίνο με αρχαία: πιθάρι, ηθμός, μαχαιράκι, δρεπανάκι

Κρίμα που έφυγε, αυτό εμένα δε μου άρεσε.
ΑΓΑΘΗ ΖΗΣΑΪ

 

Μου έκανε εντύπωση το πολύ μεγάλο σπίτι...
Πολύ εντύπωση μου έκανε ένα πιάτο με μια υπογραφή. ..
ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ ΡΟΥΜΠΙΕΣ

Εμένα μ’ άρεσε πιο πολύ απ' όλα ένα κεφάλι από άγαλμα μικρό. 
ΠΑΝΤΕΛΗΣ

ΟΛΥΜΠΙΑ ΚΑΛΑΜΑΡΑ

Μας έδειξαν πως έπλεναν τα αρχαία. 
Μας έβαλαν να     ζωγραφίσουμε ένα τραίνο και αρχαία. 
Τα αρχαία δεν τα πετύχαμε όλοι και τόσο καλά.

ΟΛΥΜΠΙΑ ΚΑΛΑΜΑΡΑ

ΚΑΡΑΠΟΣΤΟΛΟΥ ΣΩΤΗΡΗΣ
 
ΑΠΟΣΤΟΛΟΣ ΜΑΝΩΛΑΣ 
Οι σιδηροδρομικές γραμμές, ο πιθεώνας

Και στο τέλος - τέλος μας ρωτούσαν τι μας εντυπωσίασαν.   
Εγώ είπα οι αρχαιολόγοι που έπλεναν και σκάλιζαν τα αρχαία. 
ΑΠΟΣΤΟΛΟΣ ΜΑΝΩΛΑΣ

Μια μέρα πήγαμε σε έναν αρχαιολογικό χώρο.   Εκεί μας ξενάγησαν. Είδαμε πολλά πράγματα: προθήκες, πιθάρια, αμφορείς, τα θεμέλια ενός σπιτιού κ.α.  Στο τέλος ζωγραφίσαμε ένα τραίνο και αυτά που είδαμε. Εκεί που πήγα πέρασα πολύ ωραία.
Όταν γυρνούσαμε ακούσαμε το κελάηδημα ενός πουλιού. 
ΣΑΒΒΙΝΑ

ΝΤΙΝΟΣ ΝΤΟΥΤΟΪΤ 

Χθες πήγαμε στον αρχαιολογικό χώρο.  Εκεί είδαμε ένα χελιδόνι που έπαιρνε λάσπη για να φτιάξει τη φωλιά του.   Όταν πήγαμε είδα ένα σπίτι ξύλινο. Μέσα είχε εργάτες που καθάριζαν πέτρες.  Μας είπαν μια ιστορία για έναν Επαμεινώνδα που ακολούθησε τον Αλέξανδρο στην Ασία.  Τους ρωτήσαμε ερωτήσεις για να ξέρουμε και εμείς.
Είχαν δύο σκυλιά και μας τρόμαζαν. 
ΝΤΙΝΟΣ.

ΓΡΗΓΟΡΗΣ
 

ΓΑΒΡΙΗΛΙΔΟΥ ΣΑΒΒΙΝΑ
ΔΙΟΝΥΣΗΣ

ΜΑΡΙΑ ΒΑΓΕΝΑ

 
ΡΟΔΟΥΛΑ ΓΟΥΛΑΡΑ
Τραίνο και από κάτω αμφορείς, ζάρι, πινάκια

Σήμερα πήγαμε με την τάξη μου στην Αρχαιολογία.     Η διαδρομή ήταν πολύ ευχάριστη.  Όταν φτάσαμε καθίσαμε σε κάτι τραπεζάκια. Εκεί η κυρία Γεωργία μας είπε ένα παλιό παραμύθι με  έναν Βασιλιά και την οικογένεια του.    Μετά  πήγαμε σε ένα μεγάλο σπίτι  που ήταν  γκρεμισμένο και είδαμε μόνο τα δωμάτια.    Είδαμε την αποθήκη με τα μεγάλα τα πιθάρια  που εκεί έβαζαν τα τρόφιμα τους.   

Σε ένα τετράγωνο μικρό τοίχο άναβαν φωτιά και έκαναν το φαγητό τους.    Μας είπαν ότι κοντά στο σπίτι υπήρχε ένας πύργος και από εκεί κοιτούσανε αν ερχόταν οι εχθροί. Όταν τους έβλεπαν να έρχονται αυτοί  κρυβόταν  μέσα σ' αυτό.  Επίσης στο σπίτι αυτό υπήρχαν πολλοί υπηρέτες.   

Επειδή δεν υπήρχαν τότε σκουπιδοτενεκέδες έσκαβαν έναν μεγάλο χώρο και εκεί έριχναν τα σκουπίδια τους.     Είδαμε πολλά σπασμένα χερούλια από κανάτες,  ποτήρια.

Οι γυναίκες στα παλιά τα χρόνια κεντούσαν ρούχα, χαλιά, τραπεζομάντιλα και άλλα.  Όλα αυτά τα έκαναν με τον αργαλειό.   Η αρχαιολόγος μας έδειξε βάζα που τα χρησιμοποιούσαν για να βάζουν κολόνιες.    Μας έδειξαν κοσμήματα και νομίσματα  που από την μία μεριά είχαν τον βασιλιά και από την άλλη  άλλα πολλά σχέδια.  Μέσα σ΄  ένα πιάτο υπήρχαν  κουκούτσια από ελιές και αμπέλια.   

Μετά πήγαμε και ζωγραφίσαμε αρχαία  πράγματα που είχαμε δει.

 

Η εκδρομή αυτή θα μου μείνει αξέχαστη  γιατί έμαθα πώς ζούσαν οι αρχαίοι Έλληνες. 

ΓΕΩΡΓΙΑ ΣΑΠΟΥΝΑ

ΓΕΩΡΓΙΑ ΣΑΠΟΥΝΑ
Μια κανατα με πολλα χρωματα.  κοκκινο, μπλε και πρασινο. 
Εχει στη μεση ενα τριανταφυλλο.
 
ΓΙΩΡΓΟΣ ΜΥΡΩΔΗΣ 
Οι σιδηροδρομικές γραμμές με κάρβουνα. 
Το αρχαίο σπίτι.  Ο πιθεώνας

Εχθές στον αρχαιολογικό χώρο μου έκανε εντύπωση πώς έσκαβαν,  πώς ήταν τα  αρχαία πριν πολλούς αιώνες. Μου άρεσαν πολύ οι προθήκες και το σπίτι που τα είχε όλα αυτά,

.....Μου άρεσε πολύ το σπίτι του Κύριου Επαμεινώνδα.
Μου άρεσαν πολύ και οι ζωγραφικές  όλων των φίλων μου.
ΓΙΩΡΓΟΣ ΜΥΡΩΔΗΣ

ΚΟΥΡΙΑΤΗ ΕΥΗ
ΠΕΤΡΑ ΡΟΤΖΙΟΥ  Ενα βάζο, ένας αμφορέας, ένα πιθάρι, μία κούπα και ήλιος
ΜΑΡΙΑ ΤΣΙΛΙΝΙΚΟΥ
 

Έκανα νομίσματα και ένα σπασμένο κανατάκι.   Ένα  πιθάρι και πιάτα. 
Αυτά που ζωγράφισα ήταν παλιά. 
Μ΄
αρέσουν τα παλιά αρχαία.  Μ΄ αρέσουν να τα διαβάζω πολύ.
ΜΑΡΙΑ ΤΣΙΛΙΝΙΚΟΥ.

 
ΜΑΡΙΑ

Μετά πήγαμε και μας έδειξαν τα αρχαιολογικά. Μας έβγαλαν και έξω να δούμε πώς μαγείρευαν, πώς κοιμόντουσαν κ.τ.λ. ....
Δεν είχανε φορτηγό για να τα παίρνει [τα σκουπίδια] γι αυτό έσκαβαν και τα πετούσαν. Αλλά τα σκέπαζαν.
Αυτά που πετούσαν δεν ήταν σκουπίδια.  Ήταν πιάτα, κούπες και άλλα πολλά. 
ΜΑΡΙΑ

ΣΩΤΗΡΗΣ  ΚΑΡΑΠΟΣΤΟΛΟΥ 
Οι σιδηροδρομικές γραμμές.  Το αρχαίο σπίτι με αγγεία 

Εχθές με την τάξη μου πήγαμε στον αρχαιολογικό χώρο. Εκεί κάθισα σε κάτι θρανία και μας έδωσαν ένα βιβλίο. Όταν τα είδαμε μας είπαν ένα παραμύθι...
Όταν φύγαμε ζωγραφίσαμε πεταλούδες. 
ΣΩΤΗΡΗΣ

ΔΗΜΗΤΡΑ ΖΙΩΓΑ
Ενα τραίνο με αρχαία μέσα και έξω: ζάρι, σκύφος,
αγγείο με κρασί, νομίσματα
 
ΔΗΜΗΤΡΑ ΖΙΩΓΑ

Χθες με την τάξη μου πήγαμε να δούμε αρχαία χρόνια.  

Τα αρχαία χρόνια ήταν καλύτερα γιατί ήταν όμορφα εκεί.
Είδαμε και μικρά διαμάντια εκεί που πήγαμε να δούμε αρχαία χρόνια.
Είδα και ένα μενταγιόν. Μερικές στάμνες ήταν σπασμένες. 
Οι αρχαιολόγοι τα καθάριζαν για να γίνουν όμορφα. ....
ΔΗΜΗΤΡΑ ΖΙΩΓΑ

ΧΡΥΣΑΥΓΗ   ΚΑΡΑΤΖΙΟΥ 
Εγώ ζωγράφισα πιθάρι και κοντά στο πιθάρι  έχω ζωγραφίσει  πέτρες

Πηγαίνοντας στον αρχαιολογικό χώρο σκεφτόμουνα τι θα έβλεπα. 
Φανταζόμουνα θα έβλεπα τους ανθρώπους της  παλιάς εποχής. Να κινούνται  όπως τότε.  
ΜΑΡΙΟΣ ΦΟΥΝΤΕΡΛΗΣ

ΒΑΓΙΑ ΔΗΜΟΥ 
Ένα τραίνο και τριγύρω αρχαία: λυχνάρια, ζάρι,
κεφάλι ειδωλίου, δρεπανάκια, σκύφοι, πινάκια

Εχτές που πήγαμε σε ένα αρχαιολογικό, χώρο μου έκανε εντύπωση ένα πολύ μεγάλο σπίτι που ήταν πριν από πολλά χρόνια. Περνώντας οι κακοί  το είχαν διαλύσει δύο φορές . 
ΒΑΓΙΑ ΔΗΜΟΥ

ΧΑΡΗΣ ΤΖΟΥΒΑΡΑΣ

Εγώ στο χαρτί μου ζωγράφισα ένα τραίνο που έχει ξεκινήσει με πολλούς ανθρώπους και φεύγουν.
Από κάτω έχει λουλουδάκια και ο ουρανός δεν έχει σύννεφα, και ο ήλιος ζεσταίνει τη γη. 
Ο ουρανός είναι γεμάτος από καπνούς του τραίνου. 
Ο ουρανός έπειτα είναι γεμάτος από πουλιά.
Το τραίνο μου είναι χρώμα μαύρο.
ΧΑΡΗΣ ΤΖΟΥΒΑΡΑΣ

 

ΜΑΡΙΟΣ ΦΟΥΝΤΕΡΛΗΣ
Αυτό το τραίνο έχει αρχαία και τα πηγαίνει
στον αρχαιολογικό χώρο 

Σήμερα το πρωί πήγαμε μία εκδρομή με την τάξη μου. Ξεκινήσαμε όλοι μαζί με τα πόδια και πήγαμε στην Αρχαιολογία. Πήραμε ένα μπουκαλάκι νερό και ένα καπελάκι μαζί μας για να μη μας καίει ο ήλιος.
Καθίσαμε και μία κυρία μας διάβασε ένα βιβλίο για τα αρχαία.
Μετά μας πήγαν και μας έδειξαν πιθάρια, γκρεμισμένα σπίτια και αρχαίες πέτρες. ...
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΤΑΝΤΑΛΙΔΗΣ

ΠΕΤΡΟΣ
Τραίνο με αρχαία.  Κάτω από το τραίνο αρχαίες πέτρες και χόρτα. 
Μέσα στο τραίνο αρχαία πιάτα, αρχαίες πέτρες, και πολλά άλλα αγγεία.

Μου έκανε πάρα πολύ εντύπωση όλος ο χώρος και τα  διάφορα αντικείμενα που υπήρχαν εκεί.  Υπήρχαν παλιά κεραμίδια,  μεγάλα πήλινα πιθάρια  που χρησιμοποιούσαν οι αρχαίοι για διάφορες δουλειές, και μεγάλες σιδερένιες βελόνες που είχαν για να ράβουν. 
Επίσης υπήρχαν παλιά λυχνάρια,  μισοσπασμένα βάζα και κούπες,  αρχαία δοχεία και πολλά απομινάρια από τα πιάτα και τα ποτήρια  που χρησιμο-ποιούσαν.
Εντύπωση μου έκανε και ένας χώρος που τον είχαν για να πετάνε τα σκουπίδια.  
Αυτά είδα στην Αρχαιολογία,  και μου κάνανε πάρα πολύ εντύπωση. 
Επίσης μου άρεσε πολύ η δουλειά από όλους που εργαζόταν  εκεί. 
ΠΕΤΡΟΣ

Εγώ σήμερα μόλις πήγα στο σχολείο ήθελα με χαρά να δω τον αρχαιολογικό χώρο. Μόλις φτάσαμε εκεί, γνωριστήκαμε με τους αρχαιολόγους.
Μετά μας είπαν μια πολύ ωραία ιστορία που εμένα μου άρεσε παρα πολύ.
Μετά από λίγη ώρα πήγαμε και είδαμε το παλιό και χαλασμένο σπίτι.  
Είδαμε τα μεγάλα πιθάρια, δηλαδή εκεί που βάζαν το κρασί, της ελιές, το λάδι, και άλλα πολλά.  Είδαμε ένα τετράγωνο και ψηλό πράγμα που εκεί βάζαν φωτιά και έφτιαχναν τα φαγητά τους. Εκεί είδαμε μια τεράστια τρύπα. Αυτή η τρύπα φτανει περίπου τα 7 μέτρα και λένε ότι κοντεύουν να βρούνε νερό...

ΤΖΕΝΗ ΣΠΑΘΑΡΗ

 

 

Χτες το πρωί που πήγα στο σχολείο, πήγαμε εγώ και οι μαθητές μου κάπου που είχε πολύ αρχαία πράγματα. ...
Είχε κάτι λυχνάρια που έβαζες μέσα στην τρύπα λάδι και έβγαινε μια κλωστούλα,  της έβαζες φωτιά και έφεγγε. 
Είχε κάτι πιθάρια που έβαζαν μέσα κρασί,  λάδι, τρόφιμα και άλλα πολλά. 
Είχε πολλούς αμφορείς σπαμένους, πολλά πιάτα, σχέδια από αγγεία και άλλα. Είχε ένα μεγάλο λάκο που έριχναν μέσα τα σκουπίδια...

ΝΙΚΟΛΕΤΑ ΠΑΠΑΝΑΣΤΑΣΙΟΥ