Δημοτικό Σχολείο Πλαταμώνα - Δ' Τάξη

Δημοτικό Σχολείο Πλαταμώνα  


ΒΑΓΙΑ ΖΙΩΓΑ
Τραίνο με πινάκια, πιθάρι, σιδερένια βελόνα,
λυχνάρι, μαχαίρι, αμφορέα κ.α.

 

 


Δ Τάξη

29/5/2000

19 μαθητές

     Διάρκεια προγράμματος 8:50π.μ.-12:10μ.μ.

 

 

  • Τα παιδιά συμμετείχαν από την αρχή της ανάγνωσης του παραμυθιού και στην επεξήγηση των εικόνων του. Γνώριζαν ήδη για τις αρχαίες πόλεις Φίλα και Ηράκλειο, αλλά και για τα ελληνιστικά χρόνια, γεγονός που επέτρεψε να γίνει η αφήγηση με πολλές λεπτομέρειες.

 

  • Στην πρώτη στάση του περιπάτου, στον πιθεώνα ανέλαβαν τα ίδια το ρόλο ξεναγού και περιέγραψαν ό,τι έβλεπαν. Είδαν και κατανόησαν τον τρόπο εκσκαφής. Φαντάστηκαν τον πύργο και εντυπωσιάστηκαν από το μέγεθος.

 

  • Η παρουσίαση των αντικειμένων στις προθήκες έγινε με σχολαστικότητα και με την προσπάθεια να θυμούνται αρχαίες ονομασίες, όπως πινάκιο, μυροδοχείο, αμφορέας, πιθάρι. Ταυτόχρονα  γίνονταν αναφορές σε σύγχρονα αντικείμενα. Η υπομονή και το ενδιαφέρον τους ηταν έναυσμα για να τους δείξουμε από κοντά ολοκληρωμένο αμφορέα σε βάση και να συζητήσουμε για το σχήμα και τον τρόπο αποθήκευσής τους. Με αφορμή τους σπόρους έγινε αναφορά στη διαδικασία  ανεύρεσής τους απο το χώμα με το νεροκόσκινο. Ρώτησαν για τη συντήρηση των αντικειμένων και πόσο δύσκολο ή εύκολο είναι να βρεθούν τα συνανήκοντα θραύσματα. Κοιτούσαν με περιέργεια φωτογραφίες αγγείων και είδαν από κοντά εργαλεία των συντηρητών.

 

  • Πριν από το επόμενο στάδιο, τα παιδιά έπαιξαν για πρώτη φορά «το παιχνίδι των καρτών». Χωρίστηκαν σε 4 ομάδες των 5 ατόμων και κάθε μια ομάδα στάθηκε μπροστά σε μια βιτρίνα. Δόθηκε από μια κάρτα με φωτογραφία αντικειμένου σε κάθε παιδί.

 

Στόχος ήταν:

α. να εντοπιστεί η θέση του αντικειμένου στη βιτρίνα.
β. να διαβαστεί από τις επεξηγηματικές πινακίδες και να  μνημονευθεί η αρχαία   ονομασία του.

  • Ένα δεύτερο παιχνίδι με κάρτες αντικειμένων πριν και μετά τη συντήρηση έγινε στον εξωτερικό χώρο. Οι εικόνες τοποθετήθηκαν ανακατεμένες σε πίνακα και τα παιδιά καλούνταν να κάνουν το σωστό συνδυασμό των εικόνων.
  • Με μεγάλη ευχαρίστηση ζωγράφισαν στο θέμα τους, δίνοντας συνάμα την     εικόνα πολλών αγγείων.
  • Τελικά, αφού περιέγραψαν τις ζωγραφιές τους (προφορικά και γραπτά), συμμετείχαν ακούραστα σε μια συζήτηση-κατακλείδα, όπου ανέφεραν τις αρχαίες ονομασίες των γύρω περιοχών και των αγγείων. Από την ερώτηση: « τι θα λέγατε σε φίλους σας που βρίσκονται μακριά για όσα είδατε εδώ;» προέκυψε ότι είχαν αναπτύξει αισθήματα περηφάνιας και ενθουσιασμού για την αγροικία και όσα βρέθηκαν γύρω της.

 

Σημείωση : Οι μαθητές της Δ΄ τάξης καθ’ όλη τη διάρκεια του σχολικού έτους και με τη βοήθεια του δασκάλου τους κατέγραφαν και μελετούσαν στοιχεία από το αρχαιολογικό παρελθόν της περιοχής τους που τους είχαν δοθεί από την ανασκαφέα.

Παράθεση ερωτήσεων Δ΄ τάξης

1.                  Πιστεύετε ότι έχετε ανακαλύψει το Πιερικό Ηράκλειο;

2.                  Σε ποιά σημεία κάνετε ανασκαφές ;

3.                  Από ποια εποχή πιστεύετε ότι έχει κατοικηθεί η περιοχή μας;

4.                  Τι είδους ευρήματα έχουν έρθει στο φως ως τώρα;

5.                  Σε ποιές ιστορικές περιόδους ανήκουν τα κυριότερα ευρήματα;

6.                  Από τα ευρήματα με τί πιστεύετε ότι ασχολούνταν οι κάτοικοι;

7.                  Είχαν επαφές με άλλες ελληνικές πόλεις;

8.                  Πού νομίζετε ότι βρισκόταν το αρχαίο λιμάνι;

9.                  Έχει βρεθεί κάποιο ιερό;

10.              Πού θα πάνε τα ευρήματα που ανακαλύψατε;

11.              Θα συνεχισθούν οι ανασκαφές και μετά το τέλος των εργασιών της    σιδηροδρομικής γραμμής;

Γεωργία Γκαβανούδη

 

 


ΑΡΙΑΝΝΑ ΔΕΛΗΓΙΑΝΝΗ

 

Ένα τραίνο, πουλί, σύννεφα, ήλιος και χορτάρι. 
Το τραίνο είναι φορτωμένο
με ένα πινάκιο, ένα λυχνάρι και τρεις μεγάλους αμφορείς. 
Το τραίνο είναι μαύρο. 
Αλλά δεν τρέχει γρήγορα.
Έχει .. μαύρο καπνό.  Και καφέ πουλιά. 
Το κάθε βαγόνι έχει τρεις ρόδες. 
Ο ήλιος έχει βγει.
Εμένα μου αρέσει η ζωγραφιά.

ΕΛΕΝΗ ΤΖΙΟΥΒΑΡΑ

Ένα τραίνο που περνούσε από τον αρχαιολογικό χώρο ..
ανάμεσα από αμφορείς, πιθάρια, ποτήρια, πιάτα.
Το τραίνο περνούσε μέσα από ένα τούνελ.

Ένα τραίνο σταμάτησε στο χωριό μας. Ερχόταν από τη Θεσσαλονίκη και πήγαινε για Αθήνα.  Εμείς με τον αδερφό μου κάναμε ποδήλατο και ρωτήσαμε το σταθμάρχη.  Μας είπε ότι μεταφέρει αρχαία.

 

Το τραίνο είχε μέσα μεγάλα κιβώτια που περιείχαν αγάλματα, μαρμάρινες επιγραφές, αγγεία, πιθάρια, πινάκια, αμφορείς, πιάτα, ποτήρια, κοσμήματα (περιδέραια, σκουλαρίκια, δαχτυλίδια, βραχιόλια), νομίσματα, και ακόμη οστά ανθρώπων και ζώων...

ΕΛΕΝΗ ΤΖΙΟΥΒΑΡΑ 

 

Η Αρχαιολογία είναι ένα μέρος που βάζουν αρχαία πράγματα που βρίσκουνε.  Όμως αυτά δεν είναι δεν είναι όπως ήτανε, γιατί είχαν σπάσει και σκεπάστηκαν από το χώμα πριν από πολλά χρόνια.

Οι εργάτες σκάβουνε κομμάτι - κομμάτι για να ευκολεύονται και να μην σπάσουν αυτά που δεν είναι και τόσο σπασμένα.

ΒΑΓΙΑ ΖΙΩΓΑ

 

Σε οποιαδήποτε τραίνα υπάρχουν διάφορα πράγματα.   Και μέσα σε αυτά τα πράγματα μπορεί να έχει και διάφορα αγγεία. Μερικά από αυτά τα αγγεία είναι το πιάτο, το ποτήρι και το λυχνάρι. Υπάρχουν όμως και άλλα πολλά...

Οι οδηγοί προσέχουν τα αγγεία μήπως σπάσουν. Τα αγγεία με το τραίνο ταξιδεύουν από χωριό σε χωριό και από πόλη σε πόλη.

ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΚΩΤΟΥΛΑΣ

ΣΑΜΑΡΤΖΙΔΟΥ ΕΛΙΣΣΑΒΕΤ
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΚΩΤΟΥΛΑΣ

Εγώ ζωγράφισα ένα τραίνο που μέσα είχε τρεις μεγάλους αμφορείς.

 

Είχε ήλιο και έξω είχε πολλά δέντρα.  Είχε ωραία μέρα, και ο οδηγός του τραίνου πήγαινε αυτά τα αγγεία από έναν τόπο στον άλλο. 

 

Ο οδηγός δεν έτρεχε πολύ να μή σπάσουν τα αγγεία, γιατί ήταν πολύ αρχαία.  Μέσα στο τραίνο όμως είχε και μερικά πινάκια [πιάτα]

ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΚΩΤΟΥΛΑΣ

ΘΕΜΗΣ ΤΖΙΩΛΗΣ 
Βαγόνι με παλιά αγγεία: ένα πιθάρι, ένα πιάτο και ένας αμφορέας
 
ΒΑΓΕΝΑ ΚΑΤΕΡΙΝΑ
 
 

Εγώ όλα αυτά … τα φαντάζομαι μέσα σ' ένα μεγάλο τραίνο γεμάτο ….Να τα πάνε αλλού, σε ξένες χώρες, μακριά.
Σ' ένα βαγόνι να έχει αμφορείς, σ' άλλο να έχει πινάκια, σ' άλλο πεσσούς, σ' άλλο βαγόνι λυχνάρια και πάρα πολλά άλλα αγγεία.Όλα μου άρεσαν από εκεί και πιο μεγάλη εντύπωση μου έκανε ο πύργος και το υπόγειο που ήταν τόσο όμορφα.
Εκεί στην Αρχαιολογία ήταν πάρα πολύ ωραία. 

ΒΑΓΕΝΑ ΚΑΤΕΡΙΝΑ

ΧΑΡΗΣ ΤΖΙΟΥΒΑΡΑΣ
ΣΑΝΗ ΗΡΑ
 

 ΜΑΡΙΑ ΖΟΣΙΜΙΔΟΥ  Φαντάζομαι το τραίνο γεμάτο

αρχαία πράγματα, που είναι τρυπητήρια, λυχνάρια
βαρίδια, πιάτα, που στα αρχαία λέγονται πινάκια.

ΜΑΡΙΑ ΖΟΣΙΜΙΔΟΥ

 
ΣΚΙΜΠΙΤΣΚΑΓΙΑΑΛΕΞΑΝΔΡΑ
ΘΩΜΑΣ ΔΗΜΟΥ

Μια φορά σε μία περιοχή που σήμερα ονομάζεται <<Τρία Πλατάνια>> είχε περάσει κάποιος άνθρωπος με την οικογένεια του που τον έλεγαν κ. Επαμεινώνδα. Τον κ. Επαμεινώνδα του άρεσε εκείνη η περιοχή και αποφάσισαν να ζήσουν εκεί. ...

Ο εγγονός του κ. Επαμεινώνδα αποφάσισε να φτιάξει πιο μεγάλο σπίτι πιο πολλά αμπέλια και πιο πολλούς δούλους. Και πράγματι έφτιαξε αυτά, που ήθελε. Αργότερα ήρθαν οι βάρβαροι και τα κατάστρεψαν. ......

Και τώρα οι αρχαιολόγοι έχουν βρει κάποια πράγματα και ψάχνουν να βρουν και άλλα.  

ΘΩΜΑΣ ΔΗΜΟΥ

ΚΑΝΤΑΡΑΣ ΝΙΚΟΣ
ΓΙΑΝΝΗΣ ΤΣΙΚΡΙΚΗΣ

Ενα τραίνο που πέταξε ένα πιθάρι.

Με λίμνη, δέντρο, βουνά, ουρανό, ήλιο, πιθάρια και λουλούδια, και ράγες για το τραίνο, πινάκια, πιατέλες, ποτήρια και άλλα διάφορα.

[Και ένα μπαούλο με αρχαία που αφησαν οι αρχαιολόγοι και έφυγαν.  Το ξέχασαν δηλαδή.] 

ΓΙΑΝΝΗΣ ΤΣΙΚΡΙΚΗΣ

 

Λίγο πιο πάνω από το σχολείο μας έφτιαχναν τούνελ για να περνά το τραίνο, όμως εκεί που έσκαβαν βρήκαν αρχαία.

Έσκαψαν πιο πολύ και βρήκαν ένα από τα πιο μεγάλα σπίτια στην Ελλάδα από τα χρόνια εκείνα. .Όταν πήγαμε εκεί μία κυρία μας πήγε να δούμε και τις αποθήκες.  Μέσα σ' αυτές είχαν αγγεία. Μας είχαν δείξει και ένα πηγάδι όχι πολύ μεγάλο, μικρό. Μετά από λίγο όμως  αντί να βγάζουν νερό, εκεί μέσα πετούσαν τα σκουπίδια τους.  Ο,τι είχαν για πέταμα το πετούσαν εκεί μέσα.

Μετά μας έδειξαν κάτι αγγεία μέσα σε  βιτρίνες και έναν μεγάλο αμφορέα.  ...

Μετά πήγαμε να δούμε πως φτιάχνουν τους αμφορείς που βρίσκουν σπασμένους.  Τους κολλούν, και σιγά -σιγά τους συναρμολογούν και τους  βάζουν σε βιτρίνες και σε τρίκυκλα   

ΓΙΑΝΝΗΣ ΤΣΙΚΡΙΚΗΣ

ΒΙΤΟΥ ΧΡΙΣΤΙΝΑ
Πολύ παλιό τραίνο με διάφορα παλιά αγγεία που έχουν
 βρεθεί από τους αρχαιολόγους μέσα στο χώμα

Σε εκείνο το μέρος που πήγαμε είδαμε πολλά αγγεία.
Και μας είπανε και μια ωραία ιστορία με τον κ. Επαμεινώνδα που είχε πάει σε μία ακατοίκητη περιοχή και έχτισε ένα σπίτι.

Ενας κακός λαός τους κατέστρεψε τα πάντα. Όμως το σπίτι ξαναφτιάχτηκε αλλά τα χωράφια δεν μπορούσαν να ξαναγίνουν ξανά.  Μετά από πολλά χρόνια ήρθαν οι Ρωμαίοι και το έκαψαν.  Τότε εγκαταλείψανε το σπίτι, και εκείνο άρχισε να διαλύεται, να πέφτουν κεραμίδια και να σπάνε τα διάφορα αγγεία που υπήρχαν μέσα στο σπίτι που κάηκε από τους
Rωμαίους.

ΓΙΩΡΓΟΣ ΖΟΥΡΕΛΗΣ

ΓΙΩΡΓΟΣ ΓΡΑΒΑΝΗΣ

Όταν φτάσαμε στην είσοδο του αρχαιολογικού χώρου μας υποδέχτηκε μια συντηρήτρια έργων τέχνης. Είχε αναλάβει το ρόλο της ξεναγού.
Mετά μας έδωσε τα βιβλία που είχαν ένα παραμύθι που μιλούσε για έναν άνθρωπο που πήγε να χτίσει ένα μικρό και όμορφο σπίτι για να ζήσει με την οικογένεια του. Ο εγγονός του πήγε να πολεμήσει σε μία ομηρική εκστρατεία που ήταν ο Αλέξανδρος.  Όταν γύρισε ο εγγονός του, το χάλασε και έφτιαξε ένα πάρα πολύ μεγάλο και ωραίο σπίτι.  A
υτό το σπίτι ήταν φανταστικά μεγάλο και ωραίο,  είχε τα πάντα μέσα.
Αυτή η επίσκεψη είναι μία από τις πιο ενδιαφέρουσες που έχω πάει με το σχολείο μου. 
ΓΙΩΡΓΟΣ ΓΡΑΒΑΝΗΣ

 

Αυτό που με εντυπωσίασε στην Αρχαιολογία ήταν ότι όλα ήταν στο χώμα.  
Μα και οι Άνθρωποι αυτοί που δούλευαν και  τα βγάζαν προσεκτικά.  Τα αγγεία που ήταν κάτω από το χώμα μερικά ήταν ολόκληρα και από μερικά λείπανε κομμάτια.   Εβρισκαν κομμάτια που ήταν χαλασμένα και οι αρχαιολόγοι τα κολλούσαν και τα καθάριζαν.
Αυτό που με εντυπωσίασε ήταν ότι έβγαζαν κομμάτια από το χώμα και έπρεπε να τα κολλάν κομμάτι κομμάτι.
Και έβγαζαν από το χώμα καρπούς από τις ελιές. 
Κι εγώ δεν ξέρω πως τα βρήκαν κάτω από το χώμα.
ΒΙΚΤΩΡΙΑ ΚΑΛΑΪΤΣΙΔΟΥ

ΒΙΚΤΩΡΙΑ ΚΑΛΑΪΤΣΙΔΟΥ

Ένα τραίνο που επάνω είχε ένα λυχνάρι, ένα τρυπητό, έναν ασκό.........αγνύθες, σφονδύλια, ρόκες [εξαρτήματα αργαλειού]
Το τραίνο ήταν όμορφο τραίνο, κόκκινο, κίτρινο και μπλε.  Τα πουλιά ήταν μαύρα,  Ο ουρανός ήταν μπλε και ο ήλιος κίτρινος.
Τα χόρτα ήταν πράσινα και τα λουλούδια κόκκινα.  Οι γραμμές ήταν καφέ.  Τα σύννεφα ήταν γκρι.
Ζωγράφισα πάρα πολλά πράγματα.

Εγώ είδα ένα τραίνο με αρχαία πράγματα.
Το τραίνο σταμάτησε για μια ώρα για να κατεβάσει τα αγγεία. Κατέβασε τα πινάκια, τα ποτήρια, τα λυχνάρια.
Τώρα στον αρχαιολογικό χώρο είναι όλα καταστραμμένα, ο πύργος η αποθήκη.
Τώρα οι αρχαιολόγοι σκάβουν για να βρουν αυτά που καταστράφηκαν. 

ΑΛΕΞΑΝΔΡΑ ΣΚΙΜΠΙΤΣΚΑΓΙΑ

ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ ΤΣΙΛΙΝΙΚΟΣ

Μία μέρα είδα στον σταθμό να φορτώνουν κάτι πράγματα πάνω στο τραίνο και εγώ τους ρώτησα -Τί φορτώνετε πάνω στο τραίνο?
Και μου είπαν   -Φορτώνουμε αρχαία αγγεία.
Και μία μέρα είδα ένα τραίνο να περνάει με αγγεία.
Ήταν πολύ όμορφα. Πάνω έγραφαν κάτι καρτέλες τι ήταν αυτά τα αγγεία. 
Μου άρεσαν πολύ και δε θα τα ξεχάσω. Ήταν ίδια με τα αγγεία που είδαμε σήμερα στην Aρχαιολογία και μου άρεσαν πολύ.
Στην Aρχαιολογία, εκεί μας είπαν την ιστορία και μου άρεσε πάρα πολύ. Και δε θα τη ξεχάσω.

ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ ΤΣΙΛΙΝΙΚΟΣ

 

Σήμερα Δευτέρα, πήγαμε το πρωί σχολείο.

Αφού συγκεντρωθήκαμε όλα τα παιδιά μαζί με τον δάσκαλό μας ξεκινήσαμε για τον αρχαιολογικό χώρο. Όλοι χαρούμενοι και με πολύ ενδιαφέρον προχωρούσαμε βιαστικά. Όταν φτάσαμε μας δέχτηκαν με ευχαρίστηση και συστηθήκαμε.  Σε λίγο μας έδειξαν πως σκάβουν και βρίσκουν διάφορα αντικείμενα. Μετά τα καθαρίζουν και τα βάζουν στις βιτρίνες.  Στη συνέχεια μιλήσαμε και ζωγραφίσαμε
Αργότερα πήραμε τον δρόμο για το σχολείο κουρασμένοι αλλά γεμάτοι εντυπώσεις.

χαρησ τζουβαρασ

 

Εμένα μου έκανε εντύπωση η αποθήκη και τα αγγεία.
Όμως πιο πολύ μου άρεσε το λυχνάρι, τα πιατάκια, και τα ποτηράκια
Εγώ ζωγράφισα ένα αρχαίο τραίνο που είχε αρχαία πιατάκια, ήλιο, βουνό θάλασσα
Είδαμε ένα κάστρο, μια αποθήκη, τα αρχαία αυτά.
Όλα μου άρεσαν Όλα.   

ελισσαβετ σαμαρτσιδου

 

ΚΑΝΤΑΡΑ ΜΑΡΙΑ